ماهی دیسکس گوشتخوار است یا گیاه خوار

ماهی دیسکس گوشتخوار است یا گیاه خوار

ماهی دیسکس گوشتخوار است یا گیاه خوار ؟

قطعاً هر گاه به ماهی فروشی‌ های زیبا در سطح شهر مراجعه کرده باشید، انواع ماهی‌ های زیبا را در آکواریوم خواهید دید. ماهی دیسکس یکی از ماهی‌ هایی است که به زیباترین ماهیان آب شیرین معروف می‌باشد. اصولاً افرادی که علاقه شدیدی به نگهداری از ماهی‌ها دارند، این نوع ماهی را در آکواریوم نگهداری می‌کنند. قبل از نگه داری از هر گونه ماهی باید اطلاعات لازم را در مورد آنها و نحوه نگهداری شان داشته باشید. با انتخاب عجولانه و عدم اطلاعات قبلی علاوه بر اینکه لذت نگهداری از شما گرفته می‌شود، جان ماهی‌ها را هم به خطر می‌اندازید. در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد ماهی‌ های دیسکس، تغذیه و شرایط نگهداری آن اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

ماهی دیسکس چه نوع ماهی است ؟

قبل از اینکه به خرید ماهی دیسکس بپردازید، بهتر است با این ماهی آشنا شوید. به ماهی آرام و خجالتی که از رودخانه آمازون با طیف رنگی خاص گرفته می‌شود، ماهی دیسکس می‌گویند. این ماهی دارای دو گونه دیسکس وحشی و ماهی پرورش یافته می‌باشد. ماهی‌ های دیسکس اصولاً در محیطی آرام و آشنا زندگی می‌کنند به همین دلیل یک روحیه ترسو و آرام دارند. رنگ دیسکس به طیف رنگ آبی و قرمز متغیر می‌باشد. البته شرایط نگهداری آن و نوع تغذیه در تغییر رنگ بسیار تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. البته این ماهی به ماهی‌ های دیسکاس هم شهرت دارد.

اقسام متعدد ماهی دیسکس

ماهی‌ های دیسکاس یا دیسکس در انواع متعددی هستند که به رنگ‌ ها و پوشش‌ های سفید و قرمز رنگ می‌باشند در این بخش به بررسی انواع آنها می‌پردازیم.

ماهی ocean Green دیسکس

همانطور که از نام این گونه ماهی مشخص است بدنه آن به رنگ سبز می‌باشد که زیبایی بسیار چشم‌نواز و خاصی را دارد. وجود یکسری خطوط سیاه رنگ بر روی بدنه این ماهی به زیبایی هر چه بیشتر آن می‌افزاید. نکته‌ ای که در نگهداری این ماهی باید حتماً مدنظر قرار گیرد نحوه نگهداری آن است. زیرا این ماهی نیاز به نگهداری خیلی دقیق دارد و محیط و تغذیه آن باید حتماً مورد توجه باشد.

ماهی دیسکس گوشتخوار است یا گیاه خوار

ماهی دیسکس گوشتخوار است یا گیاه خوار

ماهی Rotal Red دیسکس

به آن دسته از ماهی‌ های قرمز، خانواده‌ی ماهی‌ های دیسکس، ماهی رویال رِد می‌گویند. این ماهی به ماهی قرمز سلطنتی هم معروف است. زیرا ظاهری بسیار دقیق زیبا دارد و روی بدن آن خط‌ های سیاهی دیده می‌شود، که به زیبایی آن افزوده است. همانطور که ماهی‌های دیگر نیاز به مراقبت و نگهداری دارند، این ماهی هم از این قاعده مستثنا نبوده و باید حتماً بیش از بقیه نگهداری شود. به عقیده بسیاری از افراد طراوت و تازگی این ماهی ذاتی است، در حالی که چنین نیست نگهداری آن به شرایط و محیط آکواریوم یا محلی که قرار است نگهداری شود، بستگی دارد.

ماهی دیسکس گوشتخوار است یا گیاه خوار

ماهی دیسکاس sym physodon

شکل ظاهری این نوع ماهی نسبت به دیگر ماهی‌های هم نوع خودش کمی متفاوت است. سایز و اندازه آن حدود ۱۵ سانتیمتر است و بدنی پهن دارد. در اوایل سال 1933 ماهی sym phosodon به عنوان یک ماهی تزئینی شناخته شده که رنگ بدنه آن به شکل طلایی و نوا رهای تیره عمود بر سطح آن وجود دارد.

ماهی دیسکیس گیاه خوار است یا گوشتخوار ؟

اصولا تغذیه و غذا تاثیر بسیار مستقیمی بر سلامت ما‌هی‌ ها بخصوص ماهی دیسکس دارد. در اوایل پیدایش، این نوع ماهی بیشتر از خزه‌ های دریایی و جلبک‌ها تغذیه می‌کرد، اما کم کم با خرید عمده دیسکس‎ها توسط افراد و دور شدن آنها از محیط‌ های دریایی، چاره‌ای جز نگهداری در آکواریوم و دوری از جلبک‌ها نبود.

غذا هایی نظیر کرم‌ های سفید، کرم خاکی، کک آبی و پشه یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تغذیه ماهیان دیسکس می‌باشد. البته این غذاها تنها مخصوص ماهی دیسکس نیست. بلکه ماهی‌ های مناطق گرمسیری هم از این نوع غذا تغذیه می‌کنند. در کشور ما دسترسی به غذای زنده به سختی می‌باشد، اما یکی از غذا های زنده که به راحتی می توان به دسترسی پیدا کرد، کرم خاکی است. پس می‌توان گفت این نوع ماهی تنها گیاهخوار یا گوشتخوار نیست، بلکه در ابتدا گیاهخوار بوده و حالا به خوردن حشرات و جانوران زنده مانند میگو روی آورده است.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت خرید عمده دیسکس‌ها

این ماهی به دلیل زیبایی خاصی که دارد، از قیمت بالایی برخوردار می‌باشد. بالا بودن قیمت آن‌ها یک امر طبیعی است. زیرا ماهی‌ های دیسکس یک نوع ماهی تزیینی هستند که بالا بودن قیمت آن‌ها به زیبایی و طراحی رنگ آنها بر می‌گردد.

شرایط نگهداری در آکواریوم ماهی دیسکس

ماهی‌ های دیسکس جز آن دسته از ماهی‌ها هستند، که باید در محل‌ های بزرگ نگهداری گردند. ماهی دیسکس به دلیل خلق و خوی که دارد در این محیط‌ ها به راحتی رشد و نمو پیدا می‌کند. این نوع ماهی‌ها علاقه شدیدی به زندگی‌ های جمعی دارند و بیشتر دوست دارند در محیط‌ های جمعی زندگی کنند. پس ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که آنها را به هیچ عنوان تنها در یک محل رها نکنید و از هم نوعشان دور ننمایید. ماهی‌ های دیسکس نیاز به نگهداری و دقت فراوان دارند، به صورتی که باید به صورت مدام آب آنها را تعویض کرد یا اینکه به تغذیه آنها رسیدگی شود. دمای آب آکواریوم باید حتماً متناسب بوده و مدام کنترل گردد و شرایط آکواریوم باید بسیار مطلوب باشد تا تاثیر بدی بر روی ماهیان نگذارد.

شرایط ph آب ماهی‌ های دیسکس

دیسکس‌ ها در آبی با ‏ph بسیار پایین نگهداری می‌گردند. البته آنهایی که در شرایط تولید مثل می‌باشند و در آکواریوم به دنیا آمده‌اند، باید در 6/5 ph نگهداری گردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *