علت بیماری خال خالی شدن پوست ماهی

مقدمه:

امروزه بیشتر افراد به خاطر زیبا بودن یک سری از ماهی‌ ها ترجیح می‌ دهند که با تهیه آکواریوم برای منزل و محل کار خود از آن ها نگه داری کنند و با وجود آن ها به فضای داخلی ساختمان خود جلوه بیشتری ببخشند. اما نگه داری از ماهی‌ های زینتی یک سری شرایط و مراقبت ‌های خاص دارد که شما آن ها را باید بدانید. چرا که با گذشت زمان و رعایت نکردن آن ها امکان مریض شدن ماهی ‌ها و مردنشان وجود دارد.

 به عنوان نمونه: استرس، صداهای بلند، ضربه زدن به شیشه آکواریوم و ایجاد شوک و استرس به ماهی، دستکاری کردن زیاد از حد آن ها مواردی هستند که می ‌توانند باعث ضعیف شدن ماهی ‌ها و در نتیجه از بین رفتن آن ها شوند. علائمی هم هستند که شما به وسیله ی آن ها می ‌توانید به سالم یا بیمار بودن ماهی‌ های خود پی ببرید. من در این مقاله قصد دارم، برای شما از بیماری خال خالی شدن پوست ماهی صحبت کنم.

برای خرید ماهی ‌های زینتی مثل: ماهی دیسکس و انواع نژاد آن در اصفهان من به شما فروشگاه ماهزین با سابقه ۲۰ ساله در زمینه ی تولید و پرورش ماهی های زینتی را معرفی می ‌کنم.

آشنایی با بیماری خال خالی شدن پوست ماهی:

یک باکتری به نام پسو دومو ناس فلور سانس وجود دارد که باعث به وجود آمدن لکه های سفید رنگ یا خونی بر روی باله‌ ها و بدن ماهی می ‌گردد. این نوع باکتری ‌ها در بین انسان ‌ها و ماهی ‌ها دارای اشتراک هستند و اگر در ماهی باعث عفونت ‌های باکتریایی شوند، حتماً همراه با خونریزی خواهند بود.

بیشتر در فصل‌ های بهار و تابستان که هوا گرم تر است و شرایط برای عفونت زایی بالا است، ماهی ‌ها درگیر این بیماری می گردند. اکثر ماهی ‌هایی که در معرض بیماری خال خالی شدن قرار می‌ گیرند، جزو ماهی ‌های گورامی و لابیرنت دار هستند که در ادامه راجع به خصوصیات این ماهی ‌ها برای آشنایی بیشتر شما عزیزان توضیحاتی را ارائه خواهم داد.

معرفی ماهی‌ های گورامی لابیرنت دار:

این نوع ماهی‌ ها دارای اندامی به نام لابیرنت هستند که این عضو همانند شش با رگ ‌های خونی فراوان است. زمانی که ماهی اکسیژن کافی برای نفس کشیدن در زیر آب را دریافت نکند، به سطح آب آمده و توسط لابیرنتی که دارد اکسیژن مورد نیاز خود را از اتمسفر خارج از آب فراهم می‌ کند. اغلب این ماهی ‌ها همه چیز خوار بوده و طول عمر آن ها بین چهار تا پنچ سال می ‌باشد. رژیم غذایی آن ها می ‌تواند بین تخم ماهی، غذا های گوشتی منجمد، جلبک ‌ها، لارو حشرات و غیره متغیر باشند.

سایز این مدل ماهی ‌ها کوچک بوده و اگر قصد دارید که آن ها را در آکواریوم نگه داری کنید، نباید همزمان از ماهی‌ های غول پیکر و شکاری در کنار آن ها استفاده نمایید. چرا که این ماهی ‌های شکارچی اگر به گورامی ها حمله کنند، باعث ایجاد استرس در آن ها و در نتیجه از بین رفتنشان می ‌شوند. علاوه بر آن باید به صورت جفتی یا به صورت دسته ای آن ها را در داخل آکواریوم نگه داری کنید. چرا که این ماهی ‌ها توانایی تنها ماندن را ندارند و تنهایی برای آن ها خوب نیست.

معرفی علائم بیماری خال خالی شدن در ماهی‌ ها:

از بارز ترین نشانه ‌های باکتریی توسط پسو دوموناس فلورسانس‌ ها در ماهی ‌ها می ‌توان به ایجاد لکه ‌های سفید رنگ همراه با خونریزی در سطح پوست ماهی و باله ‌های آن اشاره کرد، که تا کنون دارویی برای درمان قطعی آن ساخته نشده است. اما راهکارهایی برای بهتر شدن حال آن ها وجود دارند که در ادامه برای بالا بردن اطلاعات شما عزیزان این راهکارها را توضیح خواهم داد.

راهکارهایی برای درمان بیماری خال خالی شدن ماهی:

شما می‌ توانید از نمک برای ضدعفونی کردن این لکه ‌ها استفاده کنید. به این صورت که به مدت دو ساعت ماهی را در داخل آب نمک پنج درصد قرار داده و به آن فرصت می دهید، تا به خوبی پوستش ضد عفونی شود. علاوه بر آن می توانید درجه حرارت آب را بالا ببرید و به سی دو درجه سانتی گراد برسانید. چرا که این باکتری ‌ها حتی قدرت این را دارند که در آبی که دارای آنتی بیوتیک است هم به زندگی خود ادامه دهند، بدون آن که از بین بروند.

 برای حمام آب نمک بهتر است داخل آکواریوم این کار را انجام ندهید. بلکه تشت آبی جدا گانه برای این کار بردارید و حدود پانزده تا بیست گرم از نمک را در آن بریزید، دقت کنید که نمک باید بدون ید باشد. بعد از اضافه کردن نمک به آب و حل شدن آن در آب می توانید ماهی ‌ها را در آن قرار دهید.

حواستان باشد که بیش از حد از نمک در آب استفاده نکنید، چرا که غلظت بالای آب نمک می ‌تواند باعث کج شدن ماهی و افتادن آن به پهلو شود و آن را از بین ببرد. در چنین شرایطی شما باید سریعا آن را از داخل آب نمک خارج نمایید. در برخی از ماهی‌ ها می ‌توان از حمام آب و دارو استفاده کرد. برای تهیه داروی ماهی‌ های آکواریومی به فروشگاه ماهزین مراجعه کنید.

پیشگیری از بیمار شدن ماهی ‌ها:

  • با استفاده از گاز کلر آب آکواریوم را همیشه تمیز نگه دارید.
  • از دستگاه ‌های تهویه استفاده نمایید.
  • با توجه به نوع ماهی درجه حرارت آب را تنظیم کنید.
  • از رژیم‌ های غذایی مناسب ماهی استفاده کنید و بیش از حد آن ها را غذا ندهید.
  • توجه داشته باشید که نور آفتاب نباید زیاد از حد به آن ها برسد.
  • از دست زدن به ماهی ‌ها و وارد کردن شوک به آن ها جلوگیری کنید.
  • فضولات و باقیمانده های غذای ماهی ها را که در ته آکواریوم است، توسط سیفون جمع آوری کنید.

سخن پایانی:

من در این مقاله برای شما از بیماری خال خالی شدن و راهکارهایی برای درمان این بیماری در ماهی‌ ها صحبت کردم. طبق مطالبی که در این مقاله مطالعه کردید، شما می‌ توانید با رعایت کردن موارد پیشگیری از بیماری‌ های ماهی‌ های زینتی از مریض شدن آن ها و از بین رفتنشان جلوگیری کنید و برای مدت زمان بیشتری آن ها را برای خود در آکواریوم نگه داری نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *